Iskolánk 7. osztályosai közül 24 tanuló vett részt 2022. július 25-29. között a Határtalanul program keretében megvalósuló erdélyi tanulmányi kiránduláson. A gyerekek élményekben gazdag napokat tölthettek el Erdélyben, melynek során ismerkedtek a határon túl élő magyarság életével, felkerestek irodalmi és történelmi emlékhelyeket, de Erdély természeti kincsei is elvarázsolták őket. A program megvalósulásához a pályázaton 2 948 000 Ft-ot nyertünk. A program a Magyar kormány támogatásával a Határtalanul! pályázat keretében valósult meg.
Idén már a hetedik erdélyi tábort szerveztük gyerekeinknek, így tudtuk, hogy alapos felkészülés után jó elindulni s megismerni azokat a helyeket, melyekről előzőleg már hallhattak, tanulhattak. Ezt a célt szolgálták a fakultatív és a kötelező előkészítő foglalkozások.
A felkészülést június 10-én kezdtük, amikor először összegyűltünk a 7. osztályosainkkal. Mivel kíváncsiak voltunk arra, hogy a gyerekek mennyi előzetes tudással bírnak Erdéllyel, az ottani irodalmi emlékeinkkel kapcsolatban, melyek azok a területek, melyekkel még foglalkoznunk kell az utazás előtt, vetélkedőt szerveztünk Ki tud többet Erdélyről? címmel. A gyerekek élvezték a feladatokat, melyek egy részét online feladatokon kellett megoldani, de volt keresztrejtvény, versfelismerés is.
A következő összejövetelünk június 14-én volt. Ekkor a gyerekek az egyik történelem-földrajz szakos kísérőpedagógussal Erdély történelmével és földrajzával ismerkedtek, különös tekintettel az utunk során felkeresendő helyszínekre. Mivel településünk közel két évtizedes testvértelepülési kapcsolatot ápol Koronddal, így kiemelten fontos volt Korond hagyományainak, a korondi fazekasságnak és a jó testvértelepülési kapcsolat kialakulásának bemutatása. Mivel az erdélyi tanulmányi kirándulásunk tematikus, melynek témája az erdélyben található irodalmi emlékeink felkeresése, így a gyerekek előzetes feladatként kutatómunkát végeztek, melynek során a kirándulás során felkeresendő helyszínekhez köthető írók, költők munkásságával ismerkedtek. A kapott információkat csoportokban feldolgozták, majd az előkészítő foglalkozáson egymásnak bemutatták. Szintén az előkészítő óra fontos feladata volt a gyerekekkel megbeszélni az utazás során követendő helyes magatartásformákat Közösen állítottunk fel szabályokat, melyek betartását a gyerekek elfogadtak.
Végre elérkezett július 25., egy forró nyári nap, amikor reggel 6 órakor 24 tanulóval és 4 pedagógussal elindultunk a nagy kalandra. Első nap hosszú út várt ránk. A határ átlépése után először Nagyszalontára vezetett utunk. Arany János szülővárosában felkerestük azt a házat, mely a költő szülőháza helyén áll. Itt megemlékeztünk a költőről. Az udvaron álló szederfa, mely állítólag a Családi körben szereplő szederfa sarja ("Este van, este van: kiki nyúgalomba!†Feketén bólingat az eperfa lombja") most a verőfényes napsütésben állt. Bizony jó lett volna kicsit üldögélni az árnyékában, mert nagy hőség volt. Sinka István író szülőházát is megtaláltuk.
Nagyváradon Ady Endre és Juhász Gyula is témánk volt, hisz mindketten éltek a "Körös-parti Párizsnak" is nevezett városban. Mind itt, mind a Tordai-hasadék közelében felemlegettük Szent László királyunkhoz fűződő legendáinkat. A Király-hágón tartott rövid pihenő után immár elhagytuk a Partiumot és beléptünk Erdélybe. Csucsán Ady Endre került ismét szóba, hiszen itt élt a költő és Csinszka az I. világháború idején. Erdélyt járva úton-útfélen érdekességekbe botlunk. Így átmentünk Dózsa György nevű falun, Erdőszentgyörgyön áthaladva pedig elmeséltük a gyerekeknek, mi köze az ottani kastélyban született Rhédey Klaudia grófnőnek a Windsor uralkodóházhoz. Este lett, mire a hosszú úttól és a nagy melegtől elcsigázottan Korondra értünk. Itt már régi ismerősként köszöntöttek minket az Enikő Panzióban, ahol évek óta visszajáró vendégek vagyunk már.
Másnap reggel a Korondi Középiskola 7. osztályosai vártak minket, hogy megmutassák iskolájukat. Beszélgettünk, játszottunk és megnéztük a tantermeket is. Néhányan eljöttek este a panzióba is, ahol folytatták a gyerekekkel az ismerkedést és a játékot. A látogatás után a Gyilkos-tó és a Békás-szoros volt a következő úticél. Erdély természeti kincsei is elbűvölték a gyerekeket. A Gyilkos-tónál fagyiztunk, lángosoztunk és kürtős kalácsot ettünk.
Végigsétáltunk a Békás-szoroson, fotóztuk az égbe nyúló sziklafalakat és a hömpölygő patakot. A zetelaki víztározó után Szejkefürdőn a Mini Erdély Parkot kerestük fel. Itt több mint kilencven erdélyi történelmi épület és középkori vár makettje látható. Nagy sikere volt a gyerekek körében a mini székely gőzösnek is, amit ki is próbálták. Az élménypark után Orbán Balázs sírját kerestük fel. Orbán Balázs hosszú évek kutatómunkája során megírta 6 kötetes „Székelyföld leírása történelmi, régészeti, természetrajzi s népismereti szempontból†című munkáját, ami a mai napig a legrészletesebb leírása Székelyföldnek. A legnagyobb székely sírjához székelykapukon keresztül vezetett az út.
A 3. napi programot Farkaslakán kezdtük, ahol megemlékeztünk Tamási Áron íróról. Nagy bátran szálltunk le a buszról Nyerges-tetőn, de hamar megtorpantunk, mert az úton egy nagy medve cammogott fel az erdőbe. Szerencsére távolabb volt és nem fordult vissza, mert akkor lett volna futás vissza a buszra! Azért kellő távolságból le tudtuk fotózni a medve hátsóját. Nyerges-tetőn volt a szabadságharc utolsó székelyföldi ütközete. Felkerestük a községünk által a hősök emlékére állított kopjafát, ahol Kányádi Sándor versével emlékeztünk meg a hősökről. Sétáltunk a kopjafák rengetegében a hegytetőn, majd Kézdivásárhelyre mentünk tovább. A Székely Fogadóban megebédeltünk, majd a Céhtörténeti Múzeumban jártunk. Kézdivásárhely Gábor Áron városa. Itt öntötték a híres ágyúkat is. A múzeumban a helyi céhek történetével ismerkedtek a gyerekek, megtekintették a Gábor Áron kiállítást és a több száz népviseletbe öltöztetett babát is. Utolsó megállónk a Szent Anna-tó volt. Úton a tó felé egy medve állta utunkat, amelyik a turistáktól várta a finom falatokat. Talán a legnagyobb sikere ennek a medvének volt egész héten. Megnyugtató volt, hogy most a busz biztonságából fotózhattuk az állatot. Lesétáltunk a Szent Anna-tóhoz, mely egy kialudt vulkán kráterében alakult ki. A buszról még láttunk egy medvét, mely az út mellett heverészett. Evvel nem értek véget szerdai kalandjaink. Este váratlanul elzárták Korondon a vizet. A bőrünkön tapasztalhattuk meg, milyen az, amikor a szárazság és a víz pazarlása miatt vízkorlátozást kell bevezetni. Tanulságos volt és nem túl kellemes, de így talán eszébe fog jutni a gyerekeknek, miért fontos környezetünk védelme és a pazarlás megállítása.
Bár bíztunk abban, hogy a parajdi sóbányában történt technikai gondokat megoldják, s csütörtökre kinyit a bánya, de sajnos nem így történt. Így ezt a programot ki kellett hagynunk. Délelőtt felkerestük az egyik leghíresebb korondi fazekasmestert, Máthé Istvánt, aki megmutatta a gyerekeknek, hogyan készülnek a híres korondi fazekastárgyak. Így láthatták a korongozást, a kemencét, ahol kiégetik az elkészült cserepeket, s a mester felesége megmutatta a gyerekeknek a cserépedények mintázását is. Ezután felkerestük a bazársort, ahol a gyerekek megvehették a napok óta áhított hasznos és kevésbé hasznos emléktárgyakat.
Ebéd után a világ legnagyobb heliotermikus tavához, a Medve-tóhoz mentünk Szovátára. Vacsorára pizzát ettünk, elköltöttük a maradék pénzünket a bazárokban és visszamentünk a panzióba. Este még egy kis vetélkedőt is csináltunk a gyerekeknek, melyen arra voltunk kíváncsiak, mire emlékeznek az elmúlt négy napból.
Elérkezett erdélyi kalandjaink utolsó napja, s elindultunk haza. Útközben megálltunk Fehéregyházánál, s megkoszorúztuk azt az emlékművet, mely azon a helyen áll, ahol 1849. július 31-én utoljára látták Petőfit a csata után. A hosszú úton igyekeztünk sokat mesélni a gyerekeknek azokról a helyekről, ahol elhaladtunk, bár megállni nem volt időnk. Így Segesváron a várról, vagy az erdélyi szászok viszontagságairól, a híres szász erődtemplomokról, vagy éppen Kőmíves Kelemenné balladáját idéztük fel Déva vára mellett elhaladva.
Gyulafehérváron sétáltunk a várban és a Szent Mihály-székesegyház gótikus falai között felkerestük Hunyadi Jánosnak és Lászlónak, Erdély híres püspökének, Márton Áronnak, valamint több erdélyi fejedelemnek a sírját. Aradon még megálltunk a vértanúk emlékművénél is, ahol Feri bácsi mondta el a gyerekeknek a történelmi hátteret.
Így telt az idei erdélyi kirándulásunk. Élményekkel és emlékekkel gazdagodva tértünk haza a gyerekekkel.
Eltelt a nyár, s szeptemberben már arra készültünk, hogy megmutatjuk a szülőknek és a kiránduláson részt nem vett gyerekeknek azt a sok élményt, mellyel utunk során gazdagodtunk. Szeptember 9-én megtartottuk első értékelő foglalkozásunkat. Az értékelő órán ismét elővettük azokat a fogalmazásokat, melyet a kirándulás előtt a gyerekek arról írtak, mit várnak az utazástól. Ezeket összehasonlítottuk a megvalósulással, megbeszéltük a tapasztalatokat. A gyerekek anonim kérdőívet töltöttek ki a kirándulásról. A kérdőíven kapott eredményeket fel szeretnénk használni a későbbi utazásaink során. Végignéztük az utazás során készült fotókat, videókat, felelevenítettük az emlékeinket és ezekből összeállítottuk a szülőknek és az itthon maradt társaiknak tartandó élménybeszámoló és fotókiállítás anyagát.
Szeptember 16-án Erdély Témanap volt iskolánkban. A témanapon településünk egyik Erdélyből származó lakosa mesélt az Erdélyben töltött gyermekkoráról, iskoláséveiről, a forradalom idején vele történtekről. Beszélt a gyerekeknek Márton áron püspökről, akit személyesen ismert. A kiránduláson részt vett tanulók a 7. osztályosoknak meséltek erdélyi élményeikről, a Korondon töltött napokról. Kézműves foglalkozáson a korondi fazekassággal ismerkedtek, fazekasmotívumokat, székelykapukat rajzoltak és színeztek. A témanap befejezéseként közösen elénekeltük a délelőtt folyamán megtanult erdélyi népdalt.
2022. szeptember 27én tettünk látogatást a Magyarság Házában Budapesten, ahol egy verses-zenés irodalmi összeállítást néztünk meg Petőfi születésének 200. évfordulója alkalmából. Az ":::én is egy sugár vagyok" előadás a Mécsvirág együttes műsora volt. Október 11-én az iskolában megtekintettük a Törpének lenni egy óriásoknak szánt világban című portréfilmet. A film megtekintése után a gyerekekkel megbeszéltük a főszereplő hátrányos helyzetét, s azt, hogy egy ilyen helyzetben hogyan lehet boldogan teljes életet élni.
A tanulmányi kirándulásról készült fotók elérhetők iskolánk közösségi oldalán:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3331037640453149&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3331068547116725&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3331095030447410&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3331106087112971&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3331123070444606&type=3