Előkészítő foglalkozások:
- A 7. osztályosok Harártalanul pályázat keretében elnyert 2 926 490 Ft-ból egy hatnapos erdélyi tanulmányi kiránduláson vesznek részt 2023. május 7-12. között. A kirándulást alapos előkészítés előzi meg. Ennek első alkalma 2022. október 19-én volt, amikor a gyerekekkel megtekintettük a Magyarság Háza által biztosított “Törpének lenni egy óriásnak szánt világban†című filmet. A film egy határon túli kerekesszékes magyar informatikus életével, mindennapjaival, örömeivel és nehézségeivel ismertette meg a gyerekeket. A film megtekintése után megbeszéltük a gyerekekkkel az ott látottakat, élményeiket, hogy milyen hatást váltottak ki bennök az ott látottak.
- A második előkészítő foglalkozásunkra április 15-énn került sor. Ekkor megismertettük a gyerekeket a tervezett útvonallal. A gyerekek csoportokban dolgoztak, s egy-egy csoport mutatta be a felkeresendő helyhez kötödő irodalmi és történelmi eseményeket. megbeszéltük Erdély történelmét, összegeztük irodalmi tanulmányaik során szerzett ismereteiket erdély irodalmáról. Megbeszéltük Korond és Szabadegyháza testvértelepülési kapcsolatát. Megbeszéltük a gyerekekkel a kirándulás során követendő magatartási szabályokat is. FOTÓK MEGTEKINTHETŐK A GALÉRIÁBAN!
- HAT FELEJTHETETLEN NAP ERDÉLYBEN
Iskolánk 7. osztályosai májusban hat napot töltöttek Erdélyben. Tanulmányi kirándulásunk célja egyrészt történelmi, irodalmi emlékhelyek felkeresése volt, másrészt az, hogy a gyerekek megismerjék erdélyi testvértelepülésünket, Korondot. A kirándulás a atártalanul pályázat keretében a Magyar Kormány támogatásával valósult meg.
Május 7-én kora reggel vágtunk neki a hosszú útnak, melyen 14 gyerek és 2 pedagógus vett részt. Már az első napon is több emlékhelyet kerestünk fel. Így megálltunk Nagyszalontán Arany János szülőházánál, majd Körösfőn megkoszorúztuk az egykori márciusi ifjú, Vasvári Pál emlékére állított kopjafát. Vasvári a település közelében halt meg egy csatában. Nagy élmény volt az egyik legszebb kalotaszegi templom is, ahol a kedvünkért még orgonán is játszottak. A Király-hágón már kaptunk egy kis ízelítőt azokból a természeti csodákból, melyek Erdélyben ránk vártak még. Torockón Gábor bácsival tettünk egy rövid túrát a Székelykő lábához. Este lett, mire megérkeztünk Korondra.
A második napra nem terveztünk hosszú utat. Pálpatakára mentünk, ahol lovaskocsira szálltunk, s így ismerkedtünk a tanyavilággal. Bár az ég borús volt, arra nem számítottunk, hogy hatalmas jégeső zúdul a környékre. Örültünk, amikor az egyik tanyánál kiszálltunk, s ott már a grillezéshez készültek, hogy ebédre elkészüljön a finom hús és a mics. Körbeálltuk a sütőt és melegedtünk, száradtunk. Délután a korondi iskolában jártunk, ahol az egyik 7. osztály várt minket. Bemutattuk egymásnak településeinket és iskolánkat, majd körbejártuk a korondi iskolát, beszélgettünk és játszottunk a gyerekekkel. A délelőtti nagy zuhé után a délutáni is megérkezett, emiatt nem tudtunk felmenni a Korond szélén lakó fazekasmesterhez. Megígérte, hogy valamelyik este eljön hozzánk és mesél a fazekashagyományokról.
Harmadik napunkra terveztük a leghosszabb utat. Először Tolvajos-tetőn álltunk meg, majd folytattuk utunkat a Nyerges-tetőre. Itt zajlott le a szabadságharc idején az utolsó székelyföldi csata. A kopjafák sűrűjében megkerestük és megkoszorúztuk azt a kopjafát, melyet településünk állított a szabadságharc hőseinek emlékére. Mi Kányádi Sándor versével emlékeztünk meg róluk. Kézdivásárhelyen a Céhtörténeti Múzeumban ismerkedtünk a helyi céhekkel, szerszámaikkal és Gábor Áron életével, aki ebben a városban öntette híres rézágyúit. A Szent Anna-tó felé közeledve már izgatottan lestük, hátha felbukkan egy medve. Végül a tónál sikerült is látnunk egyet. Még tettünk egy kis kitérőt a madéfalvi veszedelem emlékére állított emlékműhöz, majd indultunk tovább Korondra. El is jutottunk Farkaslakáig, ahol lerobbant a buszunk. Szerencsére hamar jött a segítség, s a vacsorát már a szállásunkon ehettük meg.
A következő napon a Gyilkos-tóval és a Békás-szorossal ismerkedtünk. Kanyargós utakon, nagy hegyek között értünk a tóhoz, ahol a gyerekekkel felidéztük a helyhez fűződő legendát. A Békás-szorosban végigsétáltunk a Pokol kapuján, a Pokol tornácán és a Pokol torkán, miközben utunkat hatalmas sziklafalak övezték.
Ötödik napunkat Parajdon és Szovátán töltöttük. A sóbányában tollasoztunk is egy kicsit, majd körbejártuk a Medve-tavat. Érdekes volt meghallgatni a heliotermikus tó tulajdonságait, s jó lett volna kicsit meg is mártózni benne. Délután még megvettük az emléktárgyakat, s találkoztunk egy taplásszal is, aki elmesélte, hogy lesz a taplógombából például kalap. A szállásra visszaérve még egy vetélkedő várt ránk. Andi néni és Gábor bácsi érdekes feladatokat állított össze az elmúlt napokban felkeresett helyszínekről. Közben felidéztük a kirándulás legjobb pillanatait is. Jókat nevettünk. Mindenki kapott valamilyen jutalmat a vetélkedőért.
Nem volt könnyű bepakolni a bőröndökbe, hiszen annyi ajándékot, emléktárgyat vettünk. Hamar eltelt ez a pár nap, s péntek reggel elindultunk hazafele. Közös fotó, búcsú Lajos bácsiéktól, majd Segesvár fele vettük az irányt. Segesváron megcsodáltuk a kilátást az Óratoronyból, sétáltunk a színes házak között s megmásztuk a Deák lépcső 172 lépcsőfokát. Fehéregyházán megkoszorúztuk azt az emlékművet, melyet azon a helyen állítottak, ahol Petőfi Sándort a segesvári csata után utoljára élve látták. Aradon felkerestük az aradi vértanúk emlékművét. Élményekkel és emlékekkel felpakolva érkeztünk haza Szabadegyházára.
A kirándulás a Határtalanul pályázat keretében elnyert közel 3 millió forintból valósult meg. Köszönjük a felejthetetlen napokat, s reméljük, még visszatérhetünk Erdélybe. FOTÓK MEGTEKINHETŐK A GALÉRIÁBAN
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/10r-9AaoANdT2iUzn0N5xzUI2Z3P7ghMm
4. HATÁRTALANUL ÉRTÉKELŐ ÓRA
Május 19-én, hazaérkezésünk után egy héttel tartottuk meg az erdélyi tanulmányi kirándulásunk értékelő óráját. A kötetlen beszélgetésen először újra felidáztük az emlékeket, a legjobb pillanatokat. Mindenki hozta magával a kiránduláson készült fotóiból és videóiból a legjobbakat, melyekből közösen válogattuk össze a fotókiállítás anyagát. Megbeszéltük, hogy az élménybeszámolón kik melyik napot mesélik majd el, s ehhez elkészítettük a fotókból készült ppt-t is. Az értékelő óra végén egy online kérdőívet töltöttünk ki, melyben Andi néniék a kirándulűásról alkotott véleményünkre voltak kíváncsiak név nélkül.
5. TÉMANAP
Június 2-án volt iskolánkban a megemlékezés a Nemzeti összetartozás napjáról, s ezt összekötöttük az Erdély témanappal. A program nyílt volt, így a szülők is eljöhettek megnézni élménybeszámolónkat is.
Tavaly még irigykedve hallgattuk az akkori 7. osztályosok élménybeszámolóját, s alig vártuk, hogy mi is elutazhassunk Erdélybe.
A témanapon korondi fazekasmotívumokat színeztünk, meghallgattuk András bácsi élménybeszámolóját Erdélyben töltött gyerekkoráról, iskolás éveiről, Feri bácsi mesélt Erdély történelméről, földrajzáról, online feladatokat oldottunk meg az Okosdoboz feladatai közül és élménybeszámolót tartottunk a szülőknek és a 4-6. osztályosoknak. Az aulában fotókiállítás volt az utazás legfontósabb állomásairól. FOTÓK MEGTEKINTHETŐK A GALÉRIÁBAN
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1c6LcMgqa8qodRc4Vxz1UR8Dl8kD_yGTF